Statuten

Voor het bekijken van een specifiek onderwerp, klik je op de bijbehorende link.

ArtikelLink
Artikel 1: Naam en zetelArtikel 1
Artikel 2: DoelArtikel 2
Artikel 3: GeldmiddelenArtikel 3
Artikel 4: WerkgebiedArtikel 4
Artikel 5: DuurArtikel 5
Artikel 6: Het lidmaatschap en de daaraan verbonden rechten en verplichtingenArtikel 6
Artikel 7: InleggeldArtikel 7
Artikel 8: Overdraagbaarheid lidmaatschapArtikel 8
Artikel 9: Einde lidmaatschapArtikel 9
Artikel 10: BestuurArtikel 10
Artikel 11: BestuursvergaderingenArtikel 11
Artikel 12: Verantwoordelijkheden bestuurArtikel 12
Artikel 13: Jaarverslaglegging, jaarverslag en kascommissieArtikel 13
Artikel 14: Winst van boekjaarArtikel 14
Artikel 15: Verlies van boekjaarArtikel 15
Artikel 16: Algemene LedenvergaderingenArtikel 16
Artikel 17: Besluitvorming ALVArtikel 17
Artikel 18: Werkwijze ALVArtikel 18
Artikel 19: Algemene bepalingenArtikel 19
Artikel 20: Werkwijze ALV bij onvoorziene situatiesArtikel 20
Artikel 21: ReglementArtikel 21
Artikel 22: StatutenwijzigingArtikel 22
Artikel 23: Invoering statutenwijzigingArtikel 23
Artikel 24: Beperkingen statutenwijzigingenArtikel 24
Artikel 25: Ontbinding en vereffeningArtikel 25
Artikel 26: GeschillenArtikel 26

Artikel 1: Naam en Zetel

De vereniging draagt de naam: Vereniging ‘GEMEENSCHAPPELIJK WONEN CULEMBORG’.
Zij heeft haar zetel in de gemeente Culemborg

Artikel 2: Doel

Het doel van de vereniging is:
A. Het ontwikkelen, tot stand brengen en beheren van een duurzaam collectief woonproject met koop- en eventueel huurwoningen op basis van Collectief Particulier Opdrachtgeverschap in de gemeente Culemborg, hierna te noemen “GEMEENSCHAPPELIJK WONEN CULEMBORG’, teneinde een woonomgeving te creëren waarin ruimte is voor verscheidenheid en waarin naast het vormgeven aan individuele woonwensen het creëren van een sociale samenhang en het respect voor het milieu een meerwaarde vormt.
B. Het behartigen van de belangen van de leden als toekomstige eigenaren/bewoners van de wooneenheden in het project en het bewerkstelligen van een goede uitgangspositie voor de leden, voor de verwerving van de koop- en of huurwoningen.
C. Het bevorderen van zodanige feitelijke omstandigheden dat de leden van de vereniging met volledig respect voor elkaars individuele leefsfeer, actief en creatief naar vermogen betrokken kunnen zijn bij de totstandkoming en instandhouding van deze gezamenlijke woonvorm.
D. Het doen ontwerpen van bouwplannen en het uitvoeren daarvan.
E. Het voeren van overleg met onder andere de gemeente Culemborg, Adviseur Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO), architect, overige adviseurs en (onder)aannemers.
F. Het werven van leden als toekomstige eigenaren/bewoners van een wooneenheid.
G. Het zoveel mogelijk gestalte geven aan en beheren van het principe van ecologisch bouwen en wonen.
H. De vereniging beoogt niet het maken van winst anders dan die tot een omvang die nodig, nuttig en verantwoord is in het kader van een behoorlijk beheer.

Artikel 3: Geldmiddelen

A. Geldmiddelen benodigd voor de ontwikkeling en realisatie van het project worden betrokken van de leden.
B. De vereniging verwerft voorts haar financiële middelen uit inleggelden en periodieke financiële bijdragen van leden, aspirant-leden en donateurs, alsmede uit giften, subsidies, donaties, legaten en erfstellingen, rente en vergoedingen voor ten behoeve van derden verrichte werkzaamheden, alsmede alle overige wettelijke baten. Eventuele erfstellingen mogen slechts worden aanvaard onder voorrecht van boedelbeschrijving. Inleg van plankosten-gelden en eventuele terugbetalingsrechten bij uitstappen worden geregeld in een afzonderlijke projectdeelname overeenkomst (PDO).
C. De door de leden en donateurs te betalen bijdragen worden ten minste jaarlijks, op voorstel van het bestuur, door de Algemene Ledenvergadering vastgesteld.

Artikel 4: Werkgebied

Het werkgebied van de vereniging strekt zich slechts uit tot het hiervoor omschreven woonproject.

Artikel 5: Duur

De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde tijd.

Artikel 6: Het lidmaatschap en de daaraan verbonden rechten en verplichtingen

A. De vereniging kent gewone leden, aspirant-leden en belangstellenden.
B. Leden van de vereniging kunnen alleen zijn natuurlijke personen die op voordracht van het bestuur als zodanig door de Algemene Ledenvergadering zijn aanvaard; per woning / huishouden wordt één lid aangenomen en geldt slechts één stem in de Algemene Ledenvergadering (‘ALV’) zoals omschreven in artikel 17 lid A.
C. Tot lid kunnen slechts toegelaten worden en tot lid kunnen slechts blijven personen die voornemens zijn om in het te realiseren wooncomplex een wooneenheid in eigendom te verkrijgen of te huren en die voorts van plan zijn de woning zelf te gaan bewonen, behoudens ontheffing door het bestuur.
D. Een verdere voorwaarde voor lidmaatschap is de intentie, binnen ieders mogelijkheden, om zich in te zetten voor het realiseren en/of onderhouden van het project, inclusief de gemeenschappelijke ruimten en tuin en de sociale structuur van de vereniging.
E. Lidmaatschap van de vereniging is een voorwaarde voor het kunnen verwerven, in eigendom hebben en / of huren van een wooneenheid in het woonproject.
F. Aspirant-leden kunnen alleen zijn natuurlijke personen die zich hebben aangemeld bij het bestuur en zich, met de bedoeling om mettertijd eigenaar of huurder van een woning in het project te worden, hebben doen registreren als geïnteresseerde om te participeren in het project en die als zodanig naar de nader in een reglement vastgelegde criteria zijn toegelaten tot registratie.
G. Het bestuur houdt een register bij waarin de namen, voornamen en contactgegevens van alle leden en aspirant-leden zijn opgenomen, alsmede de datum van betaling en van toetreding/uittreding.
H. Belangstellenden zijn al diegenen – personen of instellingen – die geïnformeerd willen blijven omtrent de ontwikkelingen van en rond het project. Zij verwerven geen lidmaatschap zoals omschreven in artikel 6 lid B en hebben geen andere rechten dan het recht om periodiek te worden geïnformeerd.

Artikel 7: Inleggeld

A. Ieder lid moet ten minste een door de Algemene Ledenvergadering te bepalen bedrag als inleggeld storten. Bij besluit van de Algemene Ledenvergadering kan de hoogte van het inleggeld worden vastgesteld. Het inleggeld is bedoeld voor de ontwikkeling en eventueel financiering van het plan en eventueel als aanbetaling voor de woning. De handelwijze omtrent inleggelden wordt apart geregeld in een projectdeelname overeenkomst (PDO).
B. Indien na het overlijden van een lid zijn of haar echtgenoot/echtgenote of partner het lidmaatschap verkrijgt, is door laatstgenoemde geen inleggeld verschuldigd en wordt hij/zij geacht als lid toegelaten te zijn op de dag na bedoeld overlijden.
C. De leden zijn verplicht een financiële bijdrage te betalen aan de ontwikkelkosten van het project. De hoogte hiervan wordt door de ledenvergadering vastgesteld. De termijnbetalingen worden vastgelegd in de PDO.
D. Regels voor een en ander worden vastgelegd in het huishoudelijk reglement (HHR) van de vereniging, waarin ook de rechten en verplichtingen van leden en donateurs zijn vastgelegd.
E. De secretaris van de vereniging houdt nauwgezet een ledenregister bij waarin zijn opgenomen alle voor het lidmaatschap van de vereniging noodzakelijk geachte gegevens.
F. Leden stemmen ermee in dat hun namen, adressen, telefoonnnummers en e-mail onder alle leden worden gedeeld.
G. Bovengenoemde gegevens mogen niet met buitenstaanders worden gedeeld, tenzij het bestuur dit doet en dat uitsluitend om de belangen van de betrokken leden te behartigen.

Artikel 8: Overdraagbaarheid lidmaatschap

Het lidmaatschap is niet overdraagbaar, noch vatbaar om door erfopvolging te worden verkregen, behoudens aan de echtgenoot/echtgenote of partner.

Artikel 9: Einde lidmaatschap

A. Het lidmaatschap eindigt door:
1. het overlijden van het lid;
2. opzegging door het lid;
3. opzegging door de vereniging;
4. ontzetting door een besluit van de Algemene Ledenvergadering.
B. Bij beëindiging van het lidmaatschap dient het gewezen lid de nog verschuldigde financiële bijdragen onmiddellijk te voldoen.
C. Opzegging van het lidmaatschap door het lid kan slechts schriftelijk of per e-mail geschieden aan het bestuur.
D. Opzegging door de vereniging kan geschieden wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet kan worden gevergd het lidmaatschap te laten voortduren.
E. De maatregel van ontzetting kan slechts genomen worden wanneer het lid in strijd handelt met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt.
F. Ontzetting uit het lidmaatschap geschiedt door de Algemene Ledenvergadering. Het bestuur deelt de met redenen omklede beslissing mee per aangetekend schrijven aan het betreffende lid.
G. Indien het lidmaatschap is geëindigd heeft het gewezen lid jegens de vereniging recht op terugbetaling van de financiële bijdrage conform de procedure zoals omschreven in de PDO.

Artikel 10: Bestuur

A. Het bestuur bestaat uit ten minste drie en maximaal zeven personen. Het aantal bestuurders wordt vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering.
B. De bestuursleden worden door de Algemene Ledenvergadering uit en door de leden van de vereniging gekozen. Het bestuur kent een voorzitter, een secretaris (die optreedt als plaatsvervangend voorzitter) en een penningmeester.
C. Als uitzondering op sub. B, mag er één bestuurslid van buiten de vereniging worden aangesteld.
D. Het bestuur verdeelt de bestuursfuncties in onderlinge samenspraak.
E. Indien het aantal bestuursleden beneden de drie is gedaald, blijft het bestuur bevoegd. In deze situatie moet zo spoedig mogelijk, uiterlijk binnen zestig dagen, een Algemene Ledenvergadering worden bijeengeroepen en gehouden worden om in de opengevallen plaats(en) te voorzien.
F. Een bestuurslid wordt gekozen voor een periode van drie jaren. Het bestuur stelt een rooster van aftreden op.
G. Na twee termijnen wordt minimaal één termijn afgezien van een bestuursfunctie, tenzij de ALV anders bepaalt.
H. Het bestuurslidmaatschap eindigt door:
1. het beëindigen van het lidmaatschap van de vereniging;
2. het opzeggen door het bestuurslid;
3. na het einde van de zittingsduur, in geval het betreffende bestuurslid niet wordt herkozen.
I. Een bestuurslid is bevoegd te allen tijde ontslag te nemen, mits dit schriftelijk geschiedt met een opzeggingstermijn van ten minste drie maanden.
J. Uit de leden gekozen bestuursleden ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden, met uitzondering van een vergoeding van door hen gemaakte kosten.

Artikel 11: Bestuursvergaderingen

A. Het bestuur vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee andere bestuursleden zulks wensen.
B. Voor het nemen van rechtsgeldige besluiten is vereist de aanwezigheid van ten minste twee/derde van het aantal bestuursleden, doch van alle bestuursleden indien oproeping niet heeft plaatsgehad. Het bestuur kan ook buiten vergadering besluiten nemen, mits alle bestuursleden zich schriftelijk aangaande het voorstel – hebben uitgesproken en het besluit de instemming heeft van alle bestuurders. Van besluiten op deze wijze tot stand gekomen wordt in de eerstvolgende bestuursvergadering mededeling gedaan.

Artikel 12: Verantwoordelijkheden bestuur

A. Het bestuur is belast met het besturen van de vereniging, speciaal met die zaken die door de Algemene Ledenvergadering, het huishoudelijk reglement, de overige reglementen, de statuten of de wet aan het bestuur zijn opgedragen, en voorts met alle verrichtingen, nodig voor een behoorlijk beheer van de bezittingen en van eventueel voor gemeenschappelijk gebruik bestemde zaken van de vereniging.
B. De vereniging wordt in en buiten rechte vertegenwoordigd door het bestuur of door twee gezamenlijk handelende bestuursleden. Het bestuur kan zich door een gevolmachtigde laten vertegenwoordigen, mits deze volmacht schriftelijk is verleend.
C. Het bestuur kan zich laten bijstaan door commissies en/of werkgroepen in het leven te roepen. De commissies en/of werkgroepen van de vereniging worden aangesteld door het bestuur.
D. De commissies en/of werkgroepen voeren onder verantwoordelijkheid van het bestuur (via een contactpersoon met het bestuur) bepaalde onderdelen van diens taak uit.
E. Commissies en/of werkgroepen hebben niet de bevoegdheid de vereniging te vertegenwoordigen en/of te binden en kunnen geen opdrachten aan externen verstrekken.
F. Voor het aangaan van geldleningen, alsmede voor het aangaan van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen, voor het aangaan van
overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidsstelling voor de schuld van een ander verbindt, behoeft het bestuur de goedkeuring van de Algemene Ledenvergadering.
G. Voor het uitvoeren van een betaling boven een bedrag van € 500 is de machtiging of handtekening van minimaal twee bestuursleden noodzakelijk.
H. De taken van het bestuur, alsook van commissies en werkgroepen, worden nader geregeld in een huishoudelijk reglement.

Artikel 13: Jaarverslaglegging, Jaarverslag en Kascommissie

A. Het boekjaar van de vereniging is gelijk aan het kalenderjaar. Jaarlijks wordt minstens één Algemene Ledenvergadering gehouden en wel binnen zes maanden na afloop van het boekjaar, behoudens verlenging van deze termijn door de Algemene Ledenvergadering. In deze Algemene Ledenvergadering brengt het bestuur zijn jaarverslag uit over de gang van zaken in de vereniging en over het gevoerde beleid.
B. Tevens legt het een actuele projectbegroting met verantwoording van de uitgaven en een toelichting aan de vergadering voor. De stukken worden ondertekend door de bestuursleden; ontbreekt de ondertekening van een of meer van hen, dan wordt daarvan onder opgave van redenen melding gemaakt.
C. De Algemene Ledenvergadering benoemt jaarlijks een kascommissie van ten minste twee leden die geen deel van het bestuur mogen uitmaken.
D. Het bestuur doet de in lid A. en B. bedoelde stukken ten minste één maand voor de dag waarop de Algemene Ledenvergadering zal worden gehouden waarin deze zullen worden behandeld, toekomen aan de kascommissie. De kascommissie onderzoekt deze stukken en brengt aan de Algemene Ledenvergadering verslag van haar bevindingen uit.
E. Het bestuur is verplicht aan de kascommissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de facturen te tonen en inzage in de boeken, bankrekening en overige bescheiden van de vereniging te geven.
F. Vergt dit onderzoek naar het oordeel van de kascommissie bijzondere boekhoudkundige kennis, dan kan zij zich op kosten van de vereniging door een deskundige doen bijstaan.
G. De actuele projectbegroting met verantwoording van de uitgaven (voorzien van de door de kascommissie daaromtrent verstrekte verklaring) en het jaarverslag van het bestuur worden bij de uitnodiging voor de Algemene Ledenvergadering aan de leden toegezonden of- ten minste zeven dagen voor de vergadering op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage gelegd.
H. Vaststelling en goedkeuring van deze stukken door de Algemene Ledenvergadering strekt het bestuur tot décharge voor het door haar in het afgelopen boekjaar gevoerde beleid.
I. Indien de goedkeuring wordt geweigerd, benoemt de Algemene Ledenvergadering een andere commissie welke een nieuw onderzoek doet naar de stukken zoals hierboven genoemd. Deze commissie heeft dezelfde bevoegdheden als de eerder benoemde kascommissie. Binnen een maand na de benoeming brengt zij aan de opnieuw bijeengeroepen Algemene Ledenvergadering verslag uit van haar bevindingen.

Artikel 14: Winst van boekjaar

Een eventuele winst wordt toegevoegd aan de reserves.

Artikel 15: Verlies van boekjaar

Het in enig boekjaar geleden verlies wordt uit de eventuele reserves bestreden. Voor zover deze
reserves daartoe niet toereikend mochten zijn, wordt de rekening van het volgend jaar met het verlies belast. De ledenvergadering kan besluiten dat de leden gehouden zijn terstond een incidentele heffing te betalen ter bestrijding van het in enig boekjaar geleden verlies.

Artikel 16: Algemene Ledenvergaderingen

A. De Algemene Ledenvergaderingen worden bijeengeroepen door het bestuur met inachtneming van een termijn van ten minste zeven dagen, de dagen van oproeping en vergadering niet mee gerekend. De bijeenroeping geschiedt door een aan alle leden te zenden mededeling per e-mail.
B. Een Algemene Ledenvergadering vindt plaats tenminste eenmaal per jaar in het voorjaar, tenminste voor één juni, ten behoeve van de jaarverslaglegging. Voorts vergadert de Algemene Ledenvergadering van leden zo vaak het bestuur zulks nodig acht.
C. Het bestuur is gehouden om een ledenvergadering bijeen te roepen indien tenminste vier leden hierom verzoeken.
D. Na ontvangst van een verzoek als in lid C bedoeld is het bestuur verplicht tot bijeenroeping van een Algemene Ledenvergadering op een termijn van niet langer dan twee weken. Indien aan het verzoek tot bijeenroeping binnen veertien dagen nadat dit door het bestuur werd ontvangen, geen gevolg wordt gegeven zullen de verzoekers zelf tot die bijeenroeping kunnen overgaan op de wijze waarop het bestuur de Algemene Ledenvergadering bijeenroept.
E. Stukken ter vergadering dienen tenminste drie werkdagen voor de vergadering waarin ze zullen worden behandeld per e-mail ter kennis van de leden worden gebracht.

Artikel 17: Besluitvorming ALV

A. Alle besluiten worden voor zover mogelijk in consent genomen Een overwegend bezwaar dient met argumenten onderbouwd te worden. Indien de bezwaren niet voldoende opgelost kunnen worden en er een tijdslimiet speelt, kan het bestuur besluiten dat wordt overgegaan tot besluitvorming met twee derde meerderheid in een vergadering waarin twee derde van alle stemmen aanwezig of via machtiging vertegenwoordigd is.
B. Alle leden overeenkomstig artikel 6 lid B – hebben toegang tot de Algemene Ledenvergadering en hebben daar ieder één stem, met dien verstande dat indien er per huishouden meerdere bewoners zijn, die bewoners gezamenlijk slechts één stem kunnen uitbrengen.
C. Aspirant-leden en donateurs hebben toegang tot de Algemene Ledenvergadering maar hebben geen stemrecht.
D. Ieder lid/ huishouden is bevoegd een stem te doen uitbrengen door een schriftelijk daartoe gemachtigd lid. Ieder lid mag slechts door één lid worden gemachtigd.
E. Een eenstemmig besluit van alle leden, ook al zijn deze niet in een vergadering bijeen, heeft, mits met voorkennis van het bestuur genomen, dezelfde kracht als een besluit van de Algemene Ledenvergadering. Een dergelijk besluit wordt door de secretaris aangetekend in het notulenboek terwijl er melding van wordt gemaakt tijdens de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering.
F. Stemming over zaken geschiedt mondeling, over personen schriftelijk.
G. Bij stemming over personen wordt hij gekozen, die de tweederde meerderheid van de uitgebrachte stemmen op zich heeft verenigd. Indien niemand die meerderheid heeft verkregen wordt een tweede stemming gehouden tussen de personen die het grootste
aantal van de uitgebrachte stemmen hebben verkregen en is hij gekozen die bij die tweede stemming de meeste van de uitgebrachte stemmen op zich heeft verenigd.
H. Indien bij die tweede stemming de stemmen staken beslist het lot. Onder stemmen worden in dit artikel verstaan geldig uitgebrachte stemmen, zodat niet in aanmerking komen blanco en met de naam van het stemmend lid ondertekende stemmen.
I. (opzettelijk leeg)
J. Indien in een Algemene Ledenvergadering een besluit zou moeten worden genomen zoals genoemd in artikel 22.C waarvoor een quorumvereiste geldt en dit quorum wordt niet gehaald, zal een nieuwe Algemene Ledenvergadering worden bijeengeroepen, te houden niet eerder dan twee en niet later dan zes weken na de eerste. In de oproeping tot deze Algemene Ledenvergadering zal mededeling worden gedaan dat de komende Algemene Ledenvergadering een tweede vergadering is. In deze tweede Algemene Ledenvergadering zal over de aanhangige ook reeds in de eerste vergadering aan de orde gekomen onderwerpen, een besluit kunnen worden genomen, ongeacht het aantal stemmen dat in die Algemene Ledenvergadering aanwezig is, dan wel vertegenwoordigd is, mits met een meerderheid, zoals hiervoor met betrekking tot het desbetreffende onderwerp vermelde gedeelte van de in die vergadering geldig uitgebrachte stemmen.

Artikel 18: Werkwijze ALV

A. De voorzitter van het bestuur leidt de vergaderingen of een ander aangewezen lid wordt gevraagd de vergadering technisch voor te zitten. Bij de afwezigheid van de voorzitter zal een der andere bestuursleden als leider van de vergadering optreden.
B. Van het ter Algemene Ledenvergadering verhandelde worden door de secretaris of een ander aangewezen lid van de vereniging notulen opgesteld.

Artikel 19: Algemene bepalingen

A. Ieder lid onderwerpt zich aan de bepalingen van deze statuten en aan de door het bestuur ter algemene kennis gebrachte regelen, alsmede aan besluiten van de Algemene Ledenvergadering, zonder zich op onbekendheid met deze bepalingen, regelen en besluiten te kunnen beroepen.
B. Ieder lid draagt er zorg voor en is er verantwoordelijk voor dat zijn huisgenoten, de in Lid A bedoelde bepalingen, regelen en besluiten eveneens in acht nemen.
C. Handelingen in strijd met, dan wel niet-nakoming van voornoemde bepalingen, regelen en besluiten kunnen gerechtelijke afdwinging ten gevolge hebben.

Artikel 20: Werkwijze ALV bij onvoorziene situaties

A. In alle gevallen waarin deze statuten niet voorzien, gelden de besluiten van de Algemene Ledenvergadering.
B. Bij elk geschil betreffende de uitlegging of toepassing van deze statuten wordt gehandeld conform artikel 26.

Artikel 21: Reglement

A. De Algemene Ledenvergadering kan een of meer reglementen vaststellen en wijzigen, waarin onderwerpen worden geregeld waarin door deze statuten niet of niet volledig wordt voorzien.
B. Een reglement mag geen bepalingen bevatten die strijdig zijn met de wet of met deze statuten.

Artikel 22: Statutenwijziging

A. Deze statuten kunnen slechts worden gewijzigd door een besluit van de Algemene Ledenvergadering. De tekst van de voorgestelde wijziging zal tenminste vijf dagen voor de vergadering waarin het voorstel zal worden behandeld, per e-mail ter kennis van de leden worden gebracht.
B. Een besluit tot statutenwijziging wordt genomen in een Algemene Ledenvergadering waartoe werd opgeroepen met de mededeling dat daarin een wijziging van deze statuten zal worden voorgesteld. De termijn voor de oproeping tot een zodanige vergadering moet ten minste veertien dagen bedragen.
C. Tot wijziging van de statuten kan slechts worden besloten door een Algemene Ledenvergadering waarin als quorum tenminste drie vierde van de stemgerechtigde leden aanwezig of vertegenwoordigd is en met een meerderheid van tenminste drie vierde van de geldig uitgebrachte stemmen. Is niet drie vierde van het aantal leden aanwezig of vertegenwoordigd dan is het bepaalde in artikel 17 lid J van toepassing

Artikel 23: Invoering statutenwijziging

A. De statutenwijziging treedt niet eerder in werking dan nadat dit door de bestuursleden is getekend en daarvan een afschrift aan alle leden is verzonden.
B. De bestuurders zijn verplicht een authentiek afschrift van de wijziging en de gewijzigde statuten neer te leggen op het kantoor van de Kamer van Koophandel en Fabrieken ter plaatse waar de vereniging is gevestigd.

Artikel 24: Beperkingen statutenwijzigingen

Een bepaling van deze statuten welke de bevoegdheid tot wijziging van een of meer andere bepalingen beperkt kan slechts worden gewijzigd met inachtneming van gelijke beperking.

Artikel 25: Ontbinding en vereffening

A. De vereniging kan worden ontbonden door een besluit van de Algemene Ledenvergadering. Voor een rechtsgeldig besluit van de Algemene Ledenvergadering tot ontbinding van de vereniging is te allen tijde de procedure conform artikel 22 vereist.
B. Indien een besluit is genomen tot ontbinding van de vereniging geschiedt de vereffening door het bestuur, tenzij de Algemene Ledenvergadering anders mocht besluiten. Bij het besluit tot ontbinding bepaalt de Algemene Ledenvergadering of de liquidateuren eventueel een beloning als vereffenaars zullen genieten.
C. Een batig saldo krijgt een door de Algemene Ledenvergadering te bepalen bestemming, overeenkomstig de doelstelling.
D. Na de ontbinding blijft de vereniging voortbestaan voor zover dit tot vereffening van haar vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van de statuten en de reglementen zo veel mogelijk van kracht.
E. In stukken en aankondigingen die van de vereniging uitgaan, moeten aan haar naam worden toegevoegd de woorden ‘in liquidatie’.
F. Na afloop van de vereffening blijven de boeken en bescheiden van de vereniging gedurende minimaal zeven jaar bewaard op een nader te bepalen plaats.

Artikel 26: Geschillen

A. Alle geschillen, welke mochten ontstaan naar aanleiding van deze statuten, dan wel van andere regelingen die de vereniging betreffen, zullen onder verantwoording van de Algemene Ledenvergadering worden beslecht. Mocht geen overeenstemming worden bereikt dan zal een geschillencommissie worden benoemd.
B. De bedoelde geschillencommissie zal bestaan uit drie personen, te weten door elk der partijen te benoemen een persoon, en deze twee gezamenlijk een derde die als voorzitter zal optreden. De voorzitter zal bij voorkeur een onafhankelijke persoon van buiten de organisatie dienen te zijn.
C. De bedoelde geschillencommissie zal binnen een maand na benoeming de partijen gehoord hebben en een uitspraak doen. Deze uitspraak is bindend.